Niveauer

Lotte Reumert 5 MS

Uanset om man arbejder med Lean Six Sigma, forandringsledelse eller performance mm. Bliver man bevidst om de forskellige niveauer man kan arbejde på. Man opnår ofte de bedste resultater, hvis man formår at tilpasse ens arbejdsstil og valg af værktøjer til det niveau man arbejder på. En enkelt måde at forholde sig til niveauer på er, at overveje hvilke ting du vil sige til en nær ven, når du er alene, og hvilke ting, du ville sige på et forretningsmøde med alle dine kolleger. Prøv også at overvej, hvilke ting og hvordan du ville ønske at ting bliver gengivet i de forskellige fora. De niveauer jeg som regel selv plejer at skelne imellem kan du se i nedenstående tabel. Men ud over niveauerne, så må yderligere tage hensyn til baggrund, viden, følelser og de erfaringer folk har, før man vælger din tilgang.

 

  • Individuelt (1): Her arbejder man alene med kun én person
  • Et hold (. Ca. 2-7 personer): Her består et hold ofte af ca. 2-7 personer, som samarbejder om samme opgave/projekt.
  • En afdeling. (Ca. 8-50): Her arbejder folk sammen, men ikke nødvendigvis særlig tæt. Afdelingen har en mængde opgaver, hvor der kan være meget eller lidt sammenhæng mellem opgaverne.
  • En organisation (ca. over 50.): Når du arbejder med hele organisationen, så forekommer det ofte, at folk ikke nødvendigvis ved hvem hinanden er og det skaber nogle andre samarbejdsbetingelser.